Kedudukan wanita dalam Islam telah menjadi satu isu perdebatan sejak
kebelakangan ini. Timbul beberapa salah faham, sama ada daripada
amalan-amalan tradisi yang dianggap ‘Islamik’, tetapi sebenarnya tidak,
ataupun melalui pelbagai prejudis. Namun demikian, isu sebenarnya
adalah bagaimana wanita dilayan dalam kepercayaan Islam, dan apabila
kita meneliti perkara ini, kita dapati bahawa Islam memberi nilai
sosial, kebebasan dan keselesaan yang tinggi terhadap wanita.
WANITA DALAM AL-QURAN
Perintah-perintah
Tuhan berkenaan status wanita dan hubungan di antara lelaki dan wanita
yang telah dinyatakan kepada kita melalui Al-Quran, merangkumi
keadilan yang menyeluruh. Berhubung dengan perkara ini, Islam
menganjurkan kesamaan hak, tanggungjawab dan kewajipan di antara
kedua-dua jantina. Islam adalah berlandaskan simpati, toleransi dan
hormat-menghormati sesama manusia, dan dalam hal ini tidak
mendiskriminasi wanita.
Contoh-contoh budi pekerti yang
disampaikan kepada kita dalam Al-Quran secara keseluruhannya bersesuaian
dengan sifat semulajadi manusia, dan sesuai untuk semua pentas sejarah.
Penghormatan
terhadap wanita dan hak-hak wanita juga berlaku dalam lingkungan ini.
Dalam Al-Quran, Allah menegaskan bahawa semua tugas dan tanggungjawab
wanita adalah sama seperti lelaki. Malah, lelaki dan wanita harus
saling bantu-membantu dalam menunaikan pekerjaan dan tanggungjawab
masing-masing:
Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan
perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain;
mereka menyuruh berbuat kebaikan, dan melarang daripada berbuat
kejahatan; dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta
taat kepada Allah dan RasulNya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh
Allah; sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.(Surah
At-Taubah, ayat 71)
Allah menekankan bahawa golongan yang beriman akan diberi balasan yang sama berdasarkan amalan mereka, tanpa mengira jantina.
Maka
Tuhan mereka perkenankan doa mereka (dengan firmanNya): "Sesungguhnya
Aku tidak akan sia-siakan amal orang-orang yang beramal dari kalangan
kamu, sama ada lelaki atau perempuan, (kerana) setengah kamu (adalah
keturunan) dari setengahnya yang lain; ... (Surah Al-‘Imran, ayat 195)
Sesiapa
yang beramal soleh, dari lelaki atau perempuan, sedang ia beriman,
maka sesungguhnya Kami akan menghidupkan dia dengan kehidupan yang
baik; dan sesungguhnya kami akan membalas mereka, dengan memberikan
pahala yang lebih dari apa yang mereka telah kerjakan.(Surah An-Nahl,
ayat 97)
Dalam satu ayat yang lain, lelaki dan wanita
Muslim dianggap setara, dan ditegaskan bahawa kedua-duanya mempunyai
kewajipan dan status yang sama di hadapan Allah:
Sesungguhnya
orang-orang lelaki yang Islam serta orang-orang perempuan yang Islam,
dan orang-orang lelaki yang beriman serta orang-orang perempuan yang
beriman, dan orang-orang lelaki yang taat serta orang-orang perempuan
yang taat, dan orang-orang lelaki yang benar serta orang-orang
perempuan yang benar, dan orang-orang lelaki yang sabar serta
orang-orang perempuan yang sabar, dan orang-orang lelaki yang merendah
diri (kepada Allah) serta orang-orang perempuan yang merendah diri
(kepada Allah), dan orang-orang lelaki yang bersedekah serta
orang-orang perempuan yang bersedekah, dan orang-orang lelaki yang
berpuasa serta orang-orang perempuan yang berpuasa, dan orang-orang
lelaki yang memelihara kehormatannya serta orang-orang perempuan yang
memelihara kehormatannya, dan orang-orang lelaki yang menyebut nama
Allah banyak-banyak serta orang-orang perempuan yang menyebut nama
Allah banyak-banyak, Allah telah menyediakan bagi mereka semuanya
keampunan dan pahala yang besar.(Surah Al-Ahzaab, ayat 35)
Ada
banyak lagi ayat dalam Al-Quran yang menyatakan lelaki dan wanita
adalah sama dari sudut tugas dan kewajipan mereka, serta pahala dan
seksaannya. Terdapat beberapa perbezaan kecil dalam isu-isu sosial,
namun ianya untuk keselesaan dan perlindungan untuk wanita sendiri.
Perintah-perintah dalam Al-Quran turut memberi perhatian terhadap
perbezaan kongenital di antara kedua-dua jantina hasil penciptaan
mereka, serta menganjurkan satu sistem yang mengekalkan keadilan untuk
lelaki dan wanita.
Islam tidak melihat wanita sebagai
objek. Maka, ianya tidak bersesuaian untuk seorang wanita yang baik
mengahwini lelaki yang buruk akhlaknya. Begitu juga sebaliknya, seorang
wanita yang buruk tingkah lakunya tidak diperkenankan untuk mengahwini
lelaki yang baik pekertinya:
(Lazimnya)
perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat,
dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat; dan
(sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang
baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik.
Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang
dikatakan oleh orang-orang (yang jahat); mereka (yang baik) itu akan
beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia. (Surah
An-Nur, ayat 26)
Berkenaan perkahwinan pula, semua tugas
dan tanggungjawab sesebuah pasangan memerlukan kesamaan. Allah
memerintahkan bahawa kedua-dua suami isteri adalah pelindung dan
penjaga di antara satu sama lain. Tugas ini diungkapkan dalam Al-Quran
melalui ayat berikut:
... Isteri-isteri kamu itu adalah
sebagai pakaian bagi kamu dan kamu pula sebagai pakaian bagi mereka.
...(Surah Al-Baqarah, ayat 187)
Banyak aturan dan perintah
terdapat dalam Al-Quran berkenaan perlindungan hak-hak wanita dalam
pernikahan. Perkahwinan adalah berdasarkan persetujuan daripada
kedua-dua pihak; suami perlu menyediakan sokongan ekonomi untuk
isterinya (Surah An-Nisaa’, ayat 4); suami juga perlu mengambil berat
bekas isterinya selepas bercerai (Surah At-Talaaq, ayat 6).
EMANSIPASI WANITA MENURUT ISLAM
Sepertimana
yang diterangkan dalam ayat-ayat tersebut, Islam membawa keadilan
dalam hubungan lelaki-wanita dan menamatkan amalan-amalan memudaratkan
yang timbul daripada pelbagai adat dan tradisi masyarakat-masyarakat
sebelum kedatangan Islam. Satu contoh ialah situasi wanita dalam
komuniti Arab sebelum kedatangan Islam. Masyarakat Arab pagan melihat
wanita sebagai golongan yang rendah, dan mempunyai anak perempuan
adalah sesuatu yang memalukan. Bapa-bapa yang mempunyai anak perempuan
lebih sanggup menanam mereka hidup-hidup daripada mengumumkan
kelahirannya. Melalui Al-Quran, Allah menegah tradisi jahat ini dan
mengingatkan bahawa golongan sedemikian pasti akan diminta
bertanggungjawab atas tindakan mereka pada Hari Pengadilan.
Hakikatnya,
Islam membawa bersamanya emansipasi yang besar untuk wanita, golongan
yang teruk dianiayai dalam era pagan. Profesor Bernard Lewis, dikenali
sebagai antara pakar terhebat Barat berkenaan sejarah Islam dan Timur
Tengah, membuat komentar berikut:
Secara umumnya,
ketibaan Islam telah membawa satu pembaikan yang besar terhadap posisi
wanita dalam masyarakat Arab purba, merahmati mereka dengan harta benda
dan hak-hak lainnya, serta memberi satu cara perlindungan daripada
penganiayaan para suami dan pemilik mereka. Pembunuhan bayi-bayi
perempuan, yang diluluskan dalam adat masyarakat pagan Arab, telah
diharamkan oleh Islam. Namun kedudukan wanita masih rendah, dan menjadi
lebih teruk apabila, dalam hal ini dan banyak perkara lainnya, ajaran
sebenar Islam hilang rangsangannya dan telah diubahsuai mengikut
pengaruh gaya dan adat yang wujud sebelumkedatangan Islam. 1
Karen Armstrong, seorang lagi pakar Barat tentang Islam, memberi kenyataan berikut:
Kita
harus ingat suasana hidup wanita semasa zaman pra-Islam di mana
pembunuhan bayi perempuan merupakan satu kebiasaan dan wanita langsung
tidak mempunyai hak. Seperti hamba, wanita dilayan sebagai satu spesis
bawahan yang tidak mempunyai cara hidup yang sah. Dalam dunia kuno
sedemikian, apa yang dicapai oleh Muhammad untuk wanita adalah sesuatu
yang luar biasa. Gagasan bahawa seseorang wanita boleh menjadi saksi
atau boleh mewarisi apa sahaja berlandaskan haknya adalah amat
menakjubkan. 2
Hakikatnya, semasa beberapa kurun selepas
Nabi Muhammad, wanita dalam masyarakat Islam memiliki kedudukan sosial
yang lebih tinggi berbanding dengan golongan wanita Kristian. Karen
Armstrong menegaskan bahawa semasa Zaman Pertengahan:
...
golongan Muslim terperanjat melihat cara masyarakat Kristian di Barat
melayan golongan wanita mereka dalam wilayah-wilayah Salibiah, dan para
sarjana Kristian mengecam Islam kerana memberi terlalu banyak kuasa
kepada golongan bawahan seperti hamba dan wanita. 3
Anna
King, seorang wanita Muslim moden dan seorang mualaf - atau, lebih baik
dikatakan, seorang yang kembali kepada asal - kepada Islam, menerangkan
emansipasi wanita dari perspektif Islamik sebagai berikut:
Islamlah
yang mula-mula memberi hak-hak wanita di saat mereka sekadar harta
milikan lelaki. Islam memberi wanita hak untuk membeli dan menjual
sendiri, memiliki perniagaan dan menyatakan pandangannya secara
politik. Semua ini merupakan hak-hak asas yang tidak diberikan kepada
wanita Amerika sehingga baru-baru ini! İa juga menggalakkan wanita
untuk mengkaji dan mempelajari pengetahuan Islam, membuka sekatan yang
disyaratkan oleh sesetengah agama, yang melarang wanita untuk mendapat
sebarang ilmu keagamaan atau menyentuh kitab-kitab agama. Islam juga
telah membasmi amalan mengahwini wanita secara paksa. Maka, seseorang
itu tentunya seorang yang keras kepala untuk menolak fakta dan bukti
nyata sedemikian bahawa Islam merupakan pembebas wanita pertama.
Kecenderungan
untuk melihat wanita sebagai "satu spesis bawahan" yang tidak
mempunyai hak untuk pendidikan dan perlu dipencilkan daripada
masyarakat muncul beberapa lama kemudian dalam dunia Islam akibat
penyimpangan daripada jalan Quranik sebenar.
KESIMPULAN
Justeru
itu dapat kita katakan bahawa pemikiran yang menghina wanita,
menyisihkan mereka daripada kelompok masyarakat dan menganggap mereka
sebagai warga kelas kedua merupakan satu sikap keji pagan yang tidak
mempunyai tempat dalam Islam.
Hakikatnya, wanita yang taat
dipilih sebagai teladan bagi manusia di dalam Al-Quran. Satu
daripadanya ialah Maryam, ibu kepada Yesus Kristus sendiri. Seorang lagi
ialah isteri kepada Firaun Mesir yang, meskipun suaminya seorang yang
zalim, juga dinyatakan sebagai seorang Muslimah yang ideal. (Surah
At-Tahrim, ayat 11-12) Al-Quran juga merakamkan beberapa perbualan di
antara Nabi Sulaiman dan Puteri Saba’ (Surah An-Naml, ayat 42-44), dan
di antara Nabi Musa dengan dua orang gadis (Surah Al-Qasas, ayat
23-26), yang melambangkan hubungan sosial penuh tamadun di antara
kedua-dua jantina.
Justeru itu, adalah mustahil untuk
seorang Muslim mempunyai pendekatan yang sempit terhadap wanita. Di
dalam satu masyarakat di mana nilai moral Islam sebenar diamalkan, rasa
hormat dan simpati yang tinggi akan ditunjukkan terhadap wanita, dan
akan dipastikan mereka dapat hidup dalam kebebasan dan keselesaan.
Aturan
asas dalam takwil Quranik adalah memastikan bahawa makna yang dipilih
bersesuaian dengan integriti Al-Quran. Apabila perkara ini diberi
perhatian, didapati bahawa semua aturan berkenaan wanita yang
diberitakan oleh Allah kepada kita membentuk satu struktur sosial yang
membenarkan mereka hidup dalam cara yang paling selesa dan gembira.
Dalam satu masyarakat di mana semua nilai moral yang diajar oleh Islam
diamalkan secara menyeluruh, kedudukan sosial wanita menjadi lebih
mulia berbanding dengan banyak masyarakat pada masa kini yang kita
anggap moden.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar