Saudaraku Keturunan Alawiyyin
Bismillahi Rohmanir Rahim
Dalam kitab suci Al-Quran Al-Karim Allah swt telah berfirman:
“Sesungguhnya
Allah bermaksud hendak menghilangkan noda-dosa dari kamu wahai Ahlul
Bait, dan mensucikan kamu sesuci-sucinya” (Al-Ahzab: 33)
Dan dari riwayat Umar bin Khattab r.a ia mengatakan, bahawa aku pernah mendengar Rasulullah saw bersabda:
“Setiap
sebab (penyebab pertalian keturunan) mahupun nasab (pengikat garis
keturunan) akan terputus pada hari kiamat, kecuali sebab dan nasabku,
dan setiap keturunan dinisbatkan kepada pengikat keturunannya yakni ayah
mereka, kecuali putera-putera Fatimah, maka sesungguhnya akulah ayah
mereka dan tali pengikat keturunan mereka” (Hadis riwayat Al-Baihaqi,
Al-Thabrani dll)
Juga Imam Al-Hakim dalam kitabnya Al-Mustadrak mengeluarkan sebuah hadits riwayat sahabat Jabir, bahwa Rasulullah saw bersabda:
“Bagi
setiap keturunan dari seorang Ibu ada pengikat keturunannya, kecuali
putera Fatimah, akulah wali mereka dan tali pengikat keturunan mereka”.
Saudaraku Keturunan Alawiyyin
Wahai Alawi…
Sesungguhnya
nasab anda yang mulia dan memberikan kehormatan pada anda oleh adanya
hubungan kekeluargaan anda dengan Rasul Yang Agung Muhammad saw melalui
Fatimah Az-Zahra dan Imam Ali Al-Murtadha (Yang ditinggikan Allah swt
martabat dan kedudukannya).
Hendaknya dapat
menjadi pendorong bagi anda untuk senantiasa berteladan kepada mereka,
berjalan lurus mengikuti jalan hidup mereka, berakhlaq seperti akhlaq
mereka, berpegang teguh pada prinsip-prinsip dan ajaran-ajaran mereka
dan mengikuti jejak para Imam keturunan mereka, sehingga anda
Insyaallah dapat menjadi generasi penerus yang baik daripada generasi
pendahulu.
Selanjutnya ketahuilah, bahawa nasab yang mulia ini menuntut anda untuk senantiasa:
Membuang jauh-jauh perasaan angkuh dan bangga diri.
Menjadikan TAQWA sebagai bekal hidup anda.
Menjadikan AL-QURAN sebagai pedoman dan tuntutan dalam kehidupan anda.
Menjadikan para SHALIHIN pendahulu anda sebagai panutan
BIOGRAFI DAN MAKSUD MASING-MASING LELUHUR ALAWIYYIN
Penjelasan:
Nara Sumber Biografi masing-masing Leluhur Alawiyyin adalah:
Kitab “Silsilah Al-Junid” oleh Al-Allamah Assayid Ali bin Muhammad Al-Junid.
Kitab “Syamsyuddahirah” oleh Al-Allamah Assayid Abdurrahman bin Muhammad bin Husein Al-Masyur.
Kitab “Khidmatul – Asyirah” oleh Al-Allamah Assayid Ahmad bin Abdullah Asseggaf.
Nara Sumber Gelar (julukan) masing-masing Alawiyyin adalah:
Kitab “Al-Mu’Jamul Lathif” oleh Al-Allamah Assayid Muhammad bin Ahmad bin Umar Al-Sya’thiriy.
Risalah
kecil ini adalah usaha seorang insan kerdil untuk memberi sedikit
maklumat mengenai Ba 'Alawi.lni ialah kerana ramai keturunan Ba 'Alawi
dewasa ini yang mempunyai sedikit sekali, malah ada yang langsung tiada
mempunyai pengetahuan, mengenai asal usul mereka. Saya amat berharap
bahawa risalah yang cetek ini dapat menyingkap serba sedikit tentang
asal usul Ba 'Alawi, serta menaruh harapan agar ia dapat mencetuskan
minat lalu mendorong golongan Sadah daripada keturunan Ba 'Alawi untuk
mengenali susur galur mereka secara lebih dekat lagi. Alangkah baiknya
kalau risalah inidapat disebar luas bagi menemui seramai keturunan Alawi
yang mungkin. Semoga usaha ini diberkati Allah swt - Jaafar bin Abu
Bakar AI 'Aydarus.
Ba 'Alawi - Siapakah Mereka ?
Ba
'Alawi ialah gelaran yang diberi kepada mereka yang bersusur-galur
daripada Alawi bin Ubaidullah bin Ahmad bin Isa Al-Muhajir Ahmad bin Isa
Al-Muhajir (01) telah meninggalkan Basrah di Iraq bersama keluarga dan
pengikut-pengikutnya pada tahun 317H/929M untuk berhijrah ke
Hadhramaut di Yaman Selatan. Cucu Ahmad bin Isa yang bernama Alawi,
merupakan orang pertama yang dilahirkan di Hadralmaut. Oleh itu
anak-cucu Alawi digelar Ba 'Alawi (02), yang bermakna Keturunan Alawi.
Panggilan Ba 'Alawi juga ialah bertujuan memisahkan kumpulan keluarga
ini daripada cabang-cabang keluarga yang lain yang berketurunan
daripada Nabi Muhammad s.a.w. Ba 'Alawi juga dikenali dengan kata-nama
Saiyid (Sadah bagi bilangan lebih daripada seorang). Keluarga yang
bermula di Hadhramaut ini, telah berkembang dan membiak, dan pada hari
ini ramai di antara mereka menetap disegenap pelusuk Nusantara, India
dan Afrika.
Ahmad bin Isa Al-Muhajir Ilallah
Dalam
abad ke-10 Masehi, keadaan huru-hara mula menyelubungi dan menggugat
empayar Abbasiyah yang berpusat di Iraq itu. Kerajaan tersebut kian
bergolak menuju keambang keruntuhan. Kewibawaan Abbasiyah semakin
terancam dengan berlakunya pemberontakan demi pemberontakan dan ini
menjejaskan ketenteraman awam. Keadaan sebegini telah membawa padah
kepada keturunan Nabi Muhammad s.a.w yang dikenali dengan gelaran Sadah
itu. Pada umumnya ummt Islam menghormati serta menaruh perasaan kasih
sayang terhadap Sadah. lni bukan semata-mata kerana mereka ini keturunan
Nabi Muhammad s.a.w, tetapi juga kerana mereka melambang pekerti yang
luhur, keilmuan yang tinggi dan wara' . Kedudukan yang istimewa dimata
umat Islam ini telah menimbulkan perasaan cemburu dan syak wasangka
terhadap Sadah dikalangan pemerintah. Mereka juga khuatir kalau-kalau
Sadah akan menggugat dan merebut kuasa daripada kerajaan Abbasiyah.
Dengan
tercetusnya pemeberontakan demi pemberontakan terhadap pemerintah,
kewibawaan Abbasiyah pun menjadi semakin tercabar dan lemah. Keadaan ini
juga turut mengancam kedudukan golongan Sadah, kerana mereka sering
dikaitkan dengan setiap kekacauan yang tercetus. Dari masa ke masa
golongan Sadah menjadi sasaran pemerintah. Ramai diantara mereka yang
ditangkap dan dibunuh berdasarkan apa saja alasan .Namun majoriti Sadah
bersikap sabar dan menjauhkan diri dari kelompok yang menimbulkan
kekacauan. Daripada pengalaman yang lalu golongan tersebut yakin bahawa
penglibatan diri di dalam politik akan berakhir dengan kekecewaan.
Ahmad
bin Isa al-Muhajir meninggalkan Kota Basrah bersama seramai 70 orang,
yang terdiri dari ah1i-ah1i keluarga dan pengikut-pengikut beliau. Pada
mulanya kumpulan AlMuhajir ini pergi ke Madinatul Munawwarah dan
tinggal di sana selama setahun. Pada tahun berikutnya setelah
menunaikan fardhu Haji, Ahmad bin Isa Al-Muhajir dan rombongan
meninggalkan Kota Madinah menuju ke Yaman. Mereka singgah di Al Jubail
di Lembah Dau'an, kemudian di Al-Hajrain, dan seterusnya menetap di
suatu tempat ,yang bemama Al Husaisah (03). Ahmad bin Isa Al Muhajir
Ilallah wafat pada tahun 345.H/956 M.
Permulaan di Hadhralmaut
Ahmad
bin Isa rnemilih Hadhramaut untuk berhijrah, rneskipun Hadhramaut
rnerupakan suatu kawasan tandus dan kering kontang di Selatan Yaman.
Kawasan tersebut pada zaman itu, dikatakan terputus daripada dunia
luar. Tentunya banyak persoalan yang timbul tentang mengapa Ahmad bin
Isa memilih kawasan sebegini untuk berhijrah. Pada zahimya, pemilihan
kawasan tersebut mungkin didorong oleh hasrat beliau untuk hidup di
dalam keadaan aman bersama keluarga dan pengikutnya, atau keazaman
beliau untuk membina sekelompok masyarakat baru di suatu kawasan baru
bersesesuaian dengan kehendak syiar Islam yang didokongi oleh golongan
Sadah selama ini. Akan tetapi sebelum sampai ke Hadhramaut Ahmad bin Isa
dan rornbongan terlebih dahulu berada di Madinah, tempat yang tenang
dan aman lagi sesuai bagi tujuan beribadah dan membina ummah. Namun
daripada Madinah beliau dan rombongan bertolak ke Al-Husaisah. Malah di
Al-Husaisah Ahmad bin Isa telah pun membeli kebun buah-buahan yang
luas. Akan tetapi pada akhirnya beliau memilih Hadhramaut sebagai
tempat berhijrah. Sebagai seorang Imam Mujtahid mungkin keputusan yang
dibuat beliau itu didorong oleh perkara yang diluar pengetahuan kita,
Wallahualam.
Penghijrahan Ahmad bin Isa A1 Muhajir
ke Hadhramaut bukanlah bermakna berakhirnya ranjau dan rintangan. Di
awa1 penghijrahan beliau, Alhmad bin Isa Al-Muhajir, bersua dengan
ancaman daripada golongan Mazhab Ibhadiah (04) yang mernpengaruhi
kawasan tersebut. Namun setelah gagal untuk mencapai persefahaman dan
perdamaian dengan pihak Ibhadiah, Ahmad bin Isa A1-Muhajir terpaksa
mengangkat senjata menentang mereka. Berbanding dengan kaum Ibhadiah,
bilangan pengikut Ahmad bin Isa Al-Muhajir adalah kecil. Akan tetapi
semangat kental dan kecekalan, yang ditunjukkan oleh Al-Muhajir dalam
rnenentang kaum Ibhadiah ini telah menarik perhatian dan simpati
penduduk-penduduk Jubail dan Wadi Dau'an yang bertindak rnenyokong
Al-Muhajir. Dengan sokongan penduduk-penduduk tersebut kaum Ibhadiah
dapat di singkirkan dari bumi Hadramaut.
Cara
hidup yang dianjurkan oleh Ahmad bin Isa Al-Muhajir, iaitu kehidupan
harian yang berdasarkan A1 Qur'an dan Sunnah itu, senang -diterima oleh
masyarakat ternpatan. Lambat laun cara ini rnenjadi norma hidup di
dalam rnasyarakat tempatan. Malah beberapa tokoh terkemuka di kalangan
Ba' Alawi yang menjalani hidup sepertimana para sahabat di zaman
Rasulullah s.a.w, mempunyai pengaruh yang positif ke atas masyarakat
Hadhramaut. Tokoh-tokoh berkenaan lebih dikenali dengan panggilan
Salaf. (05)
Walaupun persekitaran baru mereka
masih tidak sunyi dengan keadaan huru-hara, masyarakat Ba' Alawi masih
boleh menjalankan kehidupan yang aman tenteram. Sebenarnya ini adalah
sesuatu yang merupakan cara hidup yang lumrah bagi keturunan Rasulullah
s.a.w daripada Hassan dan Hussain. Mereka sentiasa dihormati dan
disanjung tinggi di seluruh pelusuk Dunia Islam, lebih-lebih lagi di
Hadhramaut. Kehormatan yang diterima ini serba sedikit berpunca
daripada amalan golongan Ba 'Alawi yang berjalan tanpa membawa sebarang
senjata, sepertimana yang dianjurkan oleh datuk mereka, Ahmad bin Isa
Al-Muhajir. Tambahan pula golongan ini dihormati dan disanjung oleh
kerana mereka merupakan golongan yang berilmu lagi wara'.
Apabila
Ahmad bin Isa AI-Muhajir serta rombongan (seramai kurang lebih 70
orang ahli keluarga dan pengikut) meninggalkan Basrah , mereka membawa
bersama mereka harta kekayaan yang banyak. Dengan harta ini mereka
dapat memperolehi tanah yang luas yang digunakan untuk pertanian. Dan
sewajarnyalah yang menjadi kegiatan utama golongan Ba 'Alawi di
Hadhramaut ini ialah pertanian. Sementara itu mereka juga bebas untuk
beribadah dan membina masyarakat berdasakan ajaran Al-Qur'an dan Sunnah.
Fasa Perkembangan Ba 'Alawi
Perasaan
golongan Ba' Alawi terhadap kampung halaman mereka di Basrah masih
kuat dan menebal, walaupun mereka telah memilih untuk membina
penghidupan baru di Hadramaut. Oleh itu tidak hairanlan sekiranya
didapati ramai dikalangan Ba 'Alawi yang selalu berulang alik di antara
Hadhramaut dan Basrah untuk menziarahi sanak saudara yang masih berada
di Basrah. Hubungan diantara Ba 'Alawi dengan Basrah berterusan. Masa
kini masih terdapat keturunan saudara AlMuhajir, iaitu Muhammad bin Isa
di sekitar Basrah.
Salah suatu ciri hidup
golongan Ba ' Alawi ialah mereka ingin bebas bergerak dan tidak suka
terkongkong di suatu daerah sahaja. Tambahan pula, di tempat seperti
Hadhramaut peluang untuk mencari rezeki terlalu terhad. Ini menyebabkan
individu mahupun kumpulan Ba 'Alawi sanggup berpindah memulakan hidup
ditempat-tempat yang lain seperti Yaman, Syam (Syria), dan Iraq.
Tambahan pula Hadhralmaut merupakan tempat yang tidak mempunyai
pemerintahan yang stabil, dan oleh itu tidak sunyi daripada tercetusnya
perbalahan dan pergaduhan di antara kabilah-kabilah yang menjadi
penghuni tetap di kawasan tersebut.
Sejarah
perkembangan Ba 'Alawi, mengikut pandangan Sayid Ahmad bin Muhammad
Assyathiri (06) boleh dibahagikan kepada empat fasa, setiap fasa
mempunyai cirinya yang tersendiri. Perkembangan ini adalah bergolak di
sekitar beberapa tokoh Ba 'Alawi, serta juga pengalaman jatuh bangunnya
mereka dalam menempuhi kehidupan yang sering berubah itu. Namun begitu,
golongan Ba 'Alawi masih berpegang teguh kepada keperibadian mereka,
dan perkara yang mempegaruhi kecekalan golongan ini ialah istiqamah
kepada ajaran AlQur'an dan Sunnah. Fasa perkembangan Ba 'Alawi boleh
dihuraikan seperti berikut:
Fasa Pertama
Fasa
ini bermula dengan zaman Ahmad bin Isa Al-Muhajir dan berakhir dengan
Al-Faqih Muqaddam Muhammad bin Ali, (07) iaitu jangka masa di antara
abad ke-3 hingga abad ke-7 Hijrah. Pada zaman tersebut pemimpin dan
tokoh-tokoh Ba 'Alawi dikenali dengan gelaran Imam. Tokoh-tokoh pada
masa itu digelar dengan panggilan Imam Mujtahid, iaitu mereka yang
tidak terikat dengan mana-mana mazhab. Tokoh-tokoh terkemuka pada masa
itu ialah keturunan daripada Ubaidullah bin Ahmad bin Isa AlMuhajir,
melalui 3 orang putera beliau, iaitu Bashri, Jadid dan Alawi. Namun
begitu, keturunan Bashri dan Jadid tidak berhayat panjang. Mereka hanya
dapat mempelopori dan mengembangkan penyebaran ilmu hinggalah ke tahun
620an H/1223M. Keturunan Bashri dan Jadid yang terkemuka ialah Imam
Salim bin Bashri (wafat pada 604H/1208M) dan Imam Abu Hassan Ali bin
Muhammad bin Jadid (wafat pada 620H/1223M). Tradisi pengajian Ilmu,
bagaimanapun di teruskan oleh keturunan Alawi, dan yang lebih terkenal
di antara mereka ialah Imam Muhammad bin Ali bin Alawi. Beliau lebih
dikenali dengan gelaran Sahib Marbat (wafat pada 556H/1161M). Tradisi
keilmuan, (08) ini juga diteruskan oleh dua orang putera Sahib Marbat,
iaitu Imam Alwi dan Imam A1i, dan oleh putera Imam Ali, iaitu Al-Faqih
Muqaddam Muhammad bin Ali, serta tokoh-tokoh yang datang kemudian
daripada mereka.
Fasa Ke-Dua
Zaman
yang dikenali sebagai fasa ke-dua ialah di antara abad ke-7 hingga
abad ke-11 Hijrah. Pada zaman tersebut tokoh-tokoh Ba 'Alawi yang
terkemuka disebut dengan nama As-Syaikh. Zaman ini bertepatan dengan
era Al-Faqih Muqaddam Muhammad hingga ke zaman sebelum Habib Al-Qutub
Abdullah bin A1awi Al-Haddad. Di antara ulama-ulama yang terkemuka di
zaman ini ialah Al-Faqih Muqaddam Muhammad bin Ali (wafat pada
653H/1255M), As-Saqqaf (09) (wafat 819H/1416M), Al-Mahdar (10) (wafat
833H/1429M), Al-'Aidarus (11) (wafat 865H/1460M), dan Zain Al-Abidin
Al-'Aidarus (12) (l041H/1631M). Pada ketika tersebut bilangan Ba 'Alawi
sudah menjadi bertambah ramai dan mereka mulai dikenali dengan nama
kabilah masing-masing seperti As-Saqqaf, Al-Mahdar, Al-'Aidarus,
Al-Habisyi, Al-Junid, Jamalullail dan banyak lagi.
Fasa Ke-Tiga
Zaman
yang dikenali sebagai fasa ke-tiga ialah di antara abad ke-11 dan abad
ke-14 Hijrah. Pada zaman tersebut tokoh-tokoh Ba 'Alawi dikenali
dengan panggjlan Al-Habib. Ulama-ulama yang terkemuka pada zaman ini
ialah Habib Abdullah bin Alawi Al-Haddad (wafatI132H/1717M), Habib
Ahmad bin Zain Al-Habsyi, Habib Hassan bin Salleh Al-Bahr, dan Habib
Abdurrrahman Bilfagih (wafat 1163H/1749M) dan beberapa orang tokoh yang
lain. Pada masa ini juga keturunan keluarga Ba 'Alawi terus membiak.
Keadaan ini membawa kepada migrasi (perpindahan keluar) yang begitu
pesat. Pada abad ke-11 dan ke-12 berlaku penghijrahan ke India (13),
Timur Jauh (Far East), Afrika Timur dan Hijjaz, sementara di abad ke-13
berlaku pula penghijrahan ke Asia Tenggara (terutama ke Indonesia dan
Malaysia). Kaum Ba' Alawi mewarisi semangat suka merantau. Mereka juga
tidak gemar diri mereka terkongkong di suatu kawasan. Namun begitu Ba
'Alawi juga merupakan golongan yang senang menyesuaikan diri dengan
penduduk tempatan dimana sahaja mereka merantau. Akan tetapi, seberapa
jauhnya mereka daripada Hadhramaut, hubungan erat dengan kampung
halaman induk masih dikekalkan. Mereka yang menjalinkan perhubungan
melalui perkahwinan dengan penduduk tempatan dan masih menghantarkan
anak-anak mereka ke Hadhramaut, terutama ke Tarim, untuk menuntut ilmu
secara tradisi yang diasaskan oleh pelopor-pelopor Ba 'Alawi.
Perubahan Yang Ketara
Pada
penghujung fasa ke-tiga didalam Sejarah Ba 'Alawi, perubahan ke arah
kemunduran dikalangan Ba 'Alawi di seberang laut dapat dikesan. Walaupun
tradisi pulang ke Hadhramaut untuk menziarahi keluarga masih
diamalkan, ramai pula di antara mereka yang telah bermastautin di India
dan Asia Tenggara, mula menampakkan proses asimilasi dengan masyarakat
tempatan, iaitu menerima dan menyerap budaya dan tradisi persekitaran.
Sementara golongan Ba 'Alawi pada mulanya menjauhkan diri daripada
kegiatan politik melainkan perkara-perkara yang menyentuh kebajikan dan
ketenteraman umum, mereka yang terkemudian mula mencebur diri dengan
politik. Ada di antara golongan Ba 'Alawi yang mempunyai hubungan rapat
dengan raja-raja dan penguasa tempatan, dan telah menggunakan pengaruh
mereka. Pernah diceritakan bahawa tokoh- tokoh Al-Mahdar, Al-'Aidarus,
Jamalullail dan A1Haddad, mempunyai hubungan yang intim dengan pihak
istana, sehinggakan raja-raja. sentiasa merujuk kepada mereka untuk
mendapat nasihat (14). Budi pekerti yang luhur, disiplin diri dan
didikan yang menjadi tradisi dikalangan Ba 'Alawi adalah faktor utama
meyebabkan mereka dihormati dan disanjungi, sementara ciri peribadi
istimewa sebilangan mereka membolehkan mereka diterima sebagai pemimpin
masyarakat tempatan. Ada pula dikalangan mereka yang berkahwin dengan
ahli keluarga diraja, dan pada akhimya mereka diangkat menjadi raja,
contohnya, Syahab di Siak dan Jamalulail di Perlis. Beberapa kesultanan
juga diasaskan oleh tokoh- tokoh Ba 'Alawi. Sebagai contoh, Al-'Aidarus
menubuhkan kerajaan di Surat (India), dan di Kubu (Kalimantan),
Al-Qadri dan Bin Syaikh Abu Bakar di Kepulauan Comoros, A1Qadri di
Pontianak (Kalimantan) dan Balfagih di Filipina.
Fasa Ke-Empat
Zaman
yang dikenali dengan Fasa ke-empat ini ialah di antara abad ke-14
Hijrah hinggalah dewasa ini. Perubahan yang bermula dipenghujung Fasa
ketiga menjadi semakin ketara di zaman ini. Dalam beberapa aspek hidup,
golongan Ba 'Alawi telah menempuh keruntuhan dari segi pegangan moral
dan etika yang diasaskan oleh pelopor-pelopor di Hadhramaut dahulu.
Zaman ini bertepatan dengan kemunduran Dunia Islam keseluruhannya,
akibat dilanda budaya Barat. Golongan muda Ba 'Alawi, terutama mereka
yang bennastautin di tanah jajahan Inggeris dan Belanda mula
meninggalkan pendidikan tradisional berasaskan Al-Qur'an dan Sunnah, dan
memilih pendidikan Barat. Walaupun masih terdapat tokoh-tokoh Ulama Ba
'Alawi dikalangan mereka, namun bilangan mereka adalah terlalu sedikit
berbanding dengan masyarakat Ba 'Alawi amnya. Keadaan sedemikian telah
menghakiskan status Ba' Alawi keseluruhannya.
Ba 'Alawi Masa Kini
Keturunan
Alawi bin Ubaidullah bin Ahmad bin Isa Al-Muhajir pada masa kini
membiak dengan banyaknya. Mereka bemastautin di sebahagian besar pelusuk
dunia. Mereka ialah keturunan kelompok-kelompok Ba 'Alawi yang keluar
dari Hadhramaut. Mereka dikenali dengan berbagai gelaran seperti Syed
atau Saiyid, seperti di Indonesia dan di Malaysia. Mereka juga dikenali
dengan nama Habeeb seperti di India, Sidi, Syarif, Tuanku, Engku, Wan
dan beberapa panggilan lagi. Namun begitu disebabkan beberapa faktor
ramai pula keturunan Ba 'Alawi yang telah kehilangan identiti mereka.
Kebanyakkan dari golongan ini menganggap mereka sebagai orang tempatan
dengan mengamalkan budaya tempatan dan melupakan budaya datuk nenek
mereka. Ramai pula keturunan Ba 'Alawi yang berakar umbi di
tempat-tempat yang mereka tinggal kini, sejak datuk nenek mereka
berhijrah seawal-awal abad ke-15 Masehi dahulu. Mereka tidak lagi
mengenali asal-usul mereka, dan perhubungan mereka dengan negeri Ibunda
telah begitu lama terputus.
Walaupun ramai ahli
keluarga Ba 'Alawi yang telah hilang identiti, namun ramai pula yang
masih berpegang teguh dengan asal-usul mereka dan mengambil berat
tentang silsilah keluarga. Mereka juga masih menjalin hubungan dengan
saudara mara di Hadramaut. Golongan ini terdiri daripada anak cucu
mereka yang keluar merantau dalam abad ke-18 dan ke-19. Ramai daripada
mereka terutama anak cucu Ba 'Alawi yang berhijrah terkemudian dan
tinggal di kawasan-kawasan berhampiran pelabuhan. Mereka masih
berpegang teguh dengan beberapa tradisi Ba 'Alawi, dan ada yang masih
fasih berbahasa Arab. Oleh itu, sayogianya kita bertemu dengan kelompok
keturunan Ba 'Alawi yang masih berpegang dengan tradisi dan amalan
datuk nenek mereka, maka kita akan bersua dengan amalan seperti membaca
Maulid Diba'ii, Ratib Haddad, Ratib Al 'Attas dan lain-lain lagi.
Sepekara yang menggembira dan menggalakkan ialah bahawa mereka daripada
golongan ini giat menghidupkan kembali dan mengembang tradisi ini di
kalangan keturunan Ba 'Alawi yang sudah jauh terpisah daripada kelompok
asal. Ini dilakukan dengan menarik dan menggalakkan mereka menghadiri
majlis Ta'lim atau Rohah, sekaligus mengukuhkan silaturrahim diantara
mereka. Namun begitu masih ramai lagi daripada keturunan Ba 'Alawi yang
hanyut di bawa arus kemodenan dan kejahilan, dan belum lagi terdedah
kepada amalan murni Ba 'Alawi. Mereka ini amat perlu mendapat
perhatian.
Seorang ulama besar yang wafat di
Jakarta, iaitu Habib Muhammad bin Abdurrahman Bin Syahab, pemah
melahirkan harapan agar generasi-generasi yang datang kemudian dari
keturunan 'Alawi akan memegang teguh kepada agama Islam, mejaga pusaka
nenek-moyang, dan jangan sampai tenggelam kedalam peradaban Barat (15).
Marilah kita sama-sama berdo'a agar Allah s.w.t memberi taufik dan
hidayah semoga mereka yang terpisah ini akan jua balik ke pangkal jalan
mengenali diri dan asa1 usul mereka, serta menghargai warisan mereka
yang sebenarnya. Sesuai dengan hadith (16) Rasulullah s.a.w mengenai
pentingnya mempelajari tentang nasab, kita menaruh harapan yang mereka
juga akan mengambil berat tentang nasab masing-masing.
PENERANGAN 01
1.
Ahmad bin Isa bin Muharnmad An-Naqib bin Ali 'Uraidhi bin Jaafar
As-Sadiq bin Muhammad Al-Baqir bin Ali Zainal Abidin bin Hussain bin
Ali dan Saiyidatina Fatimah Azzaharah binti Saiyidina Muhammad saw.
Kembali ke pembacaan
PENERANGAN 02
2. Ba ' Alawi juga dikenali dengan nama Bani Alawi.
Kembali ke pembacaan
PENERANGAN 03
3.
Al-Husaisah terletak diantara Saiwon dan Tarim tetapi dewasa ini
tempat tersebut telah tertimbus dibawah timbunan padang pasir.
Kembali ke pembacaan
PENERANGAN 04
4.
Ibhadiah adalah pecahan daripada golongan kaum Khawarij di bawah
pimpinan Abdullah bin Ibhad. Kumpulan ini telah beberapakali memberontak
menentang Khalifah Umayyah. Pemberontakan yang terkenal ialah
pemberontakan yang diketuai oleh Abdullah bin Yahaya pada tahun 129
Hijrah. Kaum Ibhadiah seterusnya meluaskan pengaruh mereka ke Oman,
Yaman dan Hadhramaut.
Kembali ke pembacaan
PENERANGAN 05
5.
Panggilan Salaf, pada umumnya, adalah ditujukan kepada mereka yang
hidup di dalam abad pertama hingga ke-3 Hijrah, atau lebih tepat lagi
ditujukan kepada para sahabat Nabi saw., Tabi'in dan Tabi'it-tabiin.
Walau bagaimana pun para ulama Hadhralmaut menggunakan panggilan Salaf
ke atas ulama-ulama terawal mereka yang soleh.
Kembali ke pembacaan
PENERANGAN 06
6. Sirah As-Salaf Min Bani 'Alawiy Al-Husainiyin, dicetak oleh Alam Ma'rifah, Jeddah 1405 Hijrah.
Kembali ke pembacaan
PENERANGAN 07
7.
Al-Faqih Muqaddam Muhammad bin Ali ialah personaliti Sadah yang
menumpukan khusus kepada ilmu Tasauf di dalam abad ke-13 Masehi.
Beliaulah yang bertanggung- jawab mewajibkan golongan Sadah meninggalkan
senjata dan memberi tumpuan sepenuhnya kepada agama dan akhlak.
Setelah itu ciri utama yang mempengaruhi pemikiran dan cara hidup
golongan Sadah ini ialah Ilmu Tasawuf. Penulis-penulis dari golongan
Sadah banyak menumpukan karya mereka dalam bentuk puisi. sama ada
berbentuk agama mahupun sekular, dan juga kepada sejarah keturunan
(silsilah) - Wadi Hadhramaut and The Walled City of Shibam, karya
Ronald Lewcock, dan dipetik daripada cetakan UNESCO 1986.
Kembali ke pembacaan
PENERANGAN 08
8.
Dalam jangka masa inilah Ba 'Alawi menerima Mazhab Syafi'ie sebagai
anutan dan merekalah yang seterusnya bertanggung-jawab menyebarkan
ajaran Imam Syafi'ie ke negeri-negeri di pesisiran pantai Lautan Hindi.
-ibid.
Kembali ke pembacaan
PENERANGAN 09
9.
Abdurrahman As-Saqqaf bin Muhammad Mawla Dawilah, yang lebih dikenali
dengan gelaran As-Saqqaf (bermakna atap) oleh kerana keilmuan agama
beliau begitu mendalam sehingga apabila dibandingkan dengan tokoh-tokoh
yang lain, 'alimnya umpama atap dengan lantai. As-Saqqaf adalah seorang
hartawan akan tetapi kekayaan beliau tidak menghalang dirinya menjadi
seorang yang wara'. Beliau membelanjakan sebahagian besar hartanya
untuk tujuan agama. Beliau membina 10 buah masjid dan telah
memperuntukkan waqaf bagi membiayai perjalanan masjid tesebut.
Kembali ke pembacaan
PENERANGAN 10
10.
Umar Al-Mahdar bin Abdurrahman As-Saqqaf, ialah seorang ulama yang
terkenal dengan sifat dermawan beliau. Rumah beliau sentiasa dipenuhi
dengan tetamu-tetamu yang berkunjung untuk bertanya mengenai hal agama
ataupun hal duniawi. Beliau juga dikenali sebagai seorang yang
menanggung sara hidup beberapa keluarga yang susah. Beliau membina tiga
buah masjid.
Kembali ke pembacaan
PENERANGAN 11
11.
Abdullah bin Abi Bakar As-Sakran bin Abdurrahman As-Saqqaf masyhur
dengan gelaran Al-'Aidarus. Beliau baru menjangkau usia 10 tahun apabila
ayah beliau meninggal dunia. Oleh itu beliau dipelihara oleh paman
beliau iaituAl-Mahdar yang sekali gus menjadi guru beliau. Abdullah
dididik oleh paman beliau didalam ilinu Syariat, Tasawuf dan Bahasa
Arab. Semasa wafatnya Al-Mahdar Al-'Aidarus baru berusia 25 tahun.
Jemaah Ba' Alawi sebulat suara bersetuju untuk melantik Imam Muhammad
bin Hassan Jamalullail sebagai naqib baru menggantikan Al-Mahdar , akan
tetapi Imam Muhammad Jamalullail menolak. Sebaliknya Imam Muhammad
meminta Al' Aidarus dilantik sebagai naqib. Abdullah Al-'Aidarus adalah
seorang ulama' berkaliber tinggi. Beliau bertanggungjawab menyebar luas
ilmu dan dakwah, tekun mengisi waktu beliau dengan ibadah. Beliau juga
menyalurkan hartanya untuk kepentingan umum. Di dalam buku Almasyra'
Arrawiyfi Manaqib Assadah Al-kiram Bani Alawiy,beliau disebutkan bahawa,
" dalam kedermawanannya bagaikan seorang amir, namun dalam da1am
tawaddu' bagaikan seorang fakir ". Beliau sangat senang menampakkan
nikmat Allah ke atas dirinya dengan mengenakan pakaian indah, kenderaan
rang megah dan rumah kediaman yang mewah.
Kembali ke pembacaan
PENERANGAN 12
12.
Ali Zain Al-Abidin bin Abdullah bin Syeikh Al-'Aidarus adalah seorang
Imam yang terkenal dalam berbagai ilmu. Guru utamanya ialah ayahnya
sendiri. Beliau bertindak sebagai murid dan pelayan ayahnya, dan tidak
pernah berpisah dengan ayahnya selama ayahnya rnasih hidup. Setelah
ayahnya wafat, Zain Al-Abidin menggantikan ayahnya sebagai naqjb. Beljau
mencurahkan sepenuh tenaga dan pemikiran untuk kepentingan umum dan Ba
'Alawi khususnya. Beliau dihormati oleh Sultan-sultan di Yaman, dan
dalam menjalankan urusan pentadbiran, mereka merujuk kepada beliau
sebelum membuat apa-apa keputusan. Ini menyebabkan Zain Al-Abidin
mempunyai ramai musuh. Akan tetapi kebijaksanaan beliau dalam
mengendalikan musuh-musuh tersebut dapat menawan hatI mereka, yang pada
akhirnya musuh bertukar menjadi sahabat. Selain daripada mempunyai
pengetahuan dan kewibawaan yang tinggi di dalam ilmu Syari'at, Tasawuf
dan Bahasa Arab, beliau juga mempunyai pengetahuan dan kemahiran yang
mendalam dalam bidang pertanian yang diajarkan kepada ramai. Diakhir
hayatnya, beliau juga terkenal sebagai seorang tabib yang berwibawa.
Kembali ke pembacaan
PENERANGAN 13
13.
Dalam tahun 1930-an adalah dianggarkan bahawa sekurang-kurangnya
13,000 orang daripada keturunan Ba 'Alawi berada di Hyderabad, India.
Ramai di antara mereka menjadi anggota dan pegawai tentera Nizam
Hyderabad (Nizam's Arabian Regiment). Sumber dipetik daripada buku
"Hadramaut -Some of Its Mysteries Unveiled oleh D. Van Der Meulen dan
H. Von Wissmann.
Kembali ke pembacaan
PENERANGAN 14
14.
Muhanunad bin Ahmad As-Syathiri, didalam buku beliau, Sirah As-Salaf
Min Bani Alawiy AI- Hussainiyin, untuk membuktikan perkara ini, telah
meriwayatkan bahawa Sultan Badr bin Thuwairiq pernah menzahirkan hasrat
baginda untuk turun daripada takhta dan menyerahkan kuasa dan
pemerintahan kepada Al-lmam Hussain bin Syaikh Abu Bakar bin Salim
(wafat lO44H/1635M). Akan tetapi Imam Hussain secara bijaksana menolak
dan meyakinkan baginda supaya terus memerintah, serta berjanji memberi
segala bantuan dan nasihat kepada baginda.
Kembali ke pembacaan
PENERANGAN 15
15. Lihat Soal Jawab Agama Islam oleh Prof Dr. Hamka. penerbitan Pustaka Melayu Baru, Kuala Lumpur. 1978. m.s 58
Kembali ke pembacaan
PENERANGAN 16
16.
Dari Abu Hurairah r.a .katanya bersabda Rasulullah s.a.w :
"Pelajarilah olehmu tentang nasab-nasab kamu agar dapat terjalin
dengannya tali persaudaraan kamu. Sesungguhnya menjalin tali
persaudaraan itu akan membawa kecintaan terhadap keluarga, menambah
harta, dan memanjangkan umur". Diriwayatkan oleh Ahmad dalam musnadnya.
Tarmizi dan Al-Hakim.
Marga-Marga Arab di Indonesia
(diambil dan diringkas dari berbagai sumber)
Dalam
dunia islam, baik dari sunni mapun syiah, di arab maupun di luar arab,
bertarikat ataupun tidak, dikenal dengan adanya golongan-golongan yang
mengaku sebagai ahlul bayt, atau sebagai keturunan nabi. Dengan
berbagai silsilah yang dinyatakan sebagai yang paling valid atau benar,
mereka banyak yang diagung-agungkan oleh ummat. Dalam sejarah Hejaz,
keturunan nabi ini hingga abad ke-20 memegang peranan penting dalam
pemerintahan arab bahkan setelah keruntuhan Turki. Semenjak masa-masa
sebelumnya mereka ini mendapat tempat khusus dimata penduduk Hejaz.
Mereka dibaiat menjadi penguasa dan imam serta pelindung tanah suci,
Dalam
tatanan Hejaz, mereka diberikan sebutan Syarif untuk laki-laki dan
Syarifah untuk perempuan. Sedangkan diluar Hejaz, dari beberapa golongan
ada yang memberikan title Sayyid dan Sayyidah, atau juga dengan
sebutan Habaib, dan lain sebagainya untuk memberikan satu tanda bahwa
mereka yang diberikan titlr ini dianggap masih memiliki kaitan darah
dengan nabi Muhammad saw.
Rabithah Alawiyah ::
dalam artikel onlinenya, menyatakan bahwa menurut Sayyid Muhammad Ahmad
al-Syatri dalam bukunya Sirah al-Salaf Min Bani Alawi al-Husainiyyin,
para salaf kaum ‘Alawi di Hadramaut dibagi menjadi empat tahap yang
masing-masing tahap mempunyai gelar tersendiri. Gelar yang diberikan
oleh masyarakat Hadramaut kepada tokoh-tokoh besar Alawiyin ialah :
IMAM
(dari abad III H sampai abad VII H). Tahap ini ditandai perjuangan
keras Ahmad al-Muhajir dan keluarganya untuk menghadapi kaum khariji.
Menjelang akhir abad 12 keturunan Ahmad al-Muhajir tinggal beberapa
orang saja. Pada tahap ini tokoh-tokohnya adalah Imam Ahmad al-Muhajir,
Imam Ubaidillah, Imam Alwi bin Ubaidillah, Bashri, Jadid, Imam Salim
bin Bashri.
SYAIKH (dari abad VII H sampai abad
XI H). Tahapan ini dimulai dengan munculnya Muhammad al-Faqih
al-Muqaddam yang ditandai dengan berkembangnya tasawuf, bidang
perekonomian dan mulai berkembangnya jumlah keturunan al-Muhajir. Pada
masa ini terdapat beberapa tokoh besar seperti Muhammad al-Faqih
al-Muqaddam sendiri. Ia lahir, dibesarkan dan wafat di Tarim.
HABIB
(dari pertengahan abad XI sampai abad XIV). Tahap ini ditandai dengan
mulai membanjirnya hijrah kaum ‘Alawi keluar Hadramaut. Dan di antara
mereka ada yang mendirikan kerajaan atau kesultanan yang peninggalannya
masih dapat disaksikan hingga kini, di antaranya kerajaan Alaydrus di
Surrat (India), kesultanan al-Qadri di kepulauan Komoro dan Pontianak,
al-Syahab di Siak dan Bafaqih di Filipina. Tokoh utama ‘Alawi masa ini
adalah Habib Abdullah bin Alwi al-Haddad yang mempunyai daya pikir,
daya ingat dan kemampuan menghafalnya yang luar biasa, juga terdapat
Habib Abdurahman bin Abdullah Bilfaqih, Habib Muhsin bin Alwi
al-Saqqaf, Habib Husain bin syaikh Abu Bakar bin Salim, Habib Hasan bin
Soleh al-Bahar, Habib Ahmad bin Zein al-Habsyi.
SAYYID
(mulai dari awal abad XIV ). Tahap ini ditandai kemunduran
kecermelangan kaum ‘Alawi. Di antara para tokoh tahap ini ialah Imam
Ali bin Muhammad al-Habsyi, Imam Ahmad bin Hasan al-Attas, Allamah Abu
Bakar bin Abdurahman Syahab, Habib Muhammad bin Thahir al-Haddad, Habib
Husain bin Hamid al-Muhdhar. Sejarawan Hadramaut Muhammad Bamuthrif
mengatakan bahwa Alawiyin atau qabilah Ba’alawi dianggap qabilah yang
terbesar jumlahnya di Hadramaut dan yang paling banyak hijrah ke Asia
dan Afrika. Qabilah Alawiyin di Hadramaut dianggap orang Yaman karena
mereka tidak berkumpul kecuali di Yaman dan sebelumnya tidak terkenal
di luar Yaman.
Jauh sebelum itu, yaitu pada
abad-abad pertama hijriah julukan Alawi digunakan oleh setiap orang
yang bernasab kepada Imam Ali bin Abi Thalib, baik nasab atau keturunan
dalam arti yang sesungguhnya maupun dalam arti persahabatan akrab.
Kemudian sebutan itu (Alawi) hanya khusus berlaku bagi anak cucu
keturunan Imam al-Hasan dan Imam al-Husein. Dalam perjalanan waktu
berabad-abad akhirnya sebutan Alawi hanya berlaku bagi anak cucu
keturunan Imam Alwi bin Ubaidillah. Alwi adalah anak pertama dari
cucu-cucu Imam Ahmad bin Isa yang lahir di Hadramaut. Keturunan Ahmad
bin Isa yang menetap di Hadramaut ini dinamakan Alawiyin diambil dari
nama cucu beliau Alwi bin Ubaidillah bin Ahmad bin Isa yang dimakamkan
di kota Sumul.
Kaum Arab, terutama yang beragama
islam telah sejak berabad lamanya melakukan perniagaan dengan berbagai
negara didunia, yang selanjutnya menciptakan jalur-jalur perdagangan
dan komunitas-komunitas Arab baru diberbagai negara. Dalam berbagai
sejarah dinyatakan bahwa kaum Arab yang datang ke Indonesia merupakan
koloni Arab dari daerah sekitar Yaman dan Persia. Namun, yang
dinyatakan berperan paling penting dan ini diperlihatkan dengan jenis
madhab yang ada di Indonesia, dimungkinkan adalah dari Hadramaut. Dan
orang-orang Hadramaut ini diperkirakan telah sampai ke Indonesia
semenjak abad pertengahan (abad ke-13) sesudah adanya huru-hara di
Baghdad.
Secara umum, tujuan awal kedatangan
mereka adalah untuk berdagang sekaligus berdakwah, dan kemudian
berangsur-angsur mulai menetap dan berkeluarga dengan masyarakat
setempat. Dari mereka inilah kemudian muncul banyak tokoh dakwah yang
termaktub dalam team Walisongo dan banyak tokoh dakwah islam hingga
masa sekarang. Walaupun masih ada pendapat lain seperti menyebut dari
Samarkand (Asia Tengah), Champa atau tempat lainnya, tampaknya itu
semua adalah jalur penyebaran para Mubaligh dari Hadramaut yang
sebagian besarnya adalah kaum Sayyid (Syarif). Beberapa buktinya (no 1
dan 2) adalah sebagian dari yang telah dikumpulkan oleh penulis
Muhammad Al Baqir dalam Thariqah Menuju Kebahagiaan:
L.W.C
Van Den Berg dalam bukunya Le Hadramawt et Les Colonies Arabes dans
l’Archipel Indien (1886) mengatakan:”Adapun hasil nyata dalam penyiaran
agama Islam (ke Indonesia) adalah dari orang-orang Sayyid Syarif.
Dengan perantaraan mereka agama Islam tersiar diantara raja-raja Hindu
di Jawa dan lainnya. Selain dari mereka ini, walaupun ada juga
suku-suku lain Hadramaut (yang bukan golongan Sayyid Syarif), tetapi
mereka ini tidak meninggalkan pengaruh sebesar itu. Hal ini disebabkan
mereka (yakni kaum Sayyid Syarif Hadramaut) adalah keturunan dari tokoh
pembawa Islam (Nabi Muhammad SAW).”
Dalam buku yang sama
hal 192-204, Van Den Berg menulis:”Pada abad XV, di Jawa sudah
terdapat penduduk bangsa Arab atau keturunannya, yaitu sesudah masa
kerajaan Majapahit yang kuat itu. Orang-orang Arab bercampul-gaul
dengan penduduk, dan sebagian mereka mempuyai jabatan-jabatan tinggi.
Mereka terikat dengan pergaulan dan kekeluargaan tingkat atasan.
Rupanya pembesar-pembesar Hindu di kepulauan Hindia telah terpengaruh
oleh sifat-sifat keahlian Arab, oleh karena sebagian besar mereka
berketurunan pendiri Islam (Nabi Muhammad SAW). Orang-orang Arab
Hadramaut membawa kepada orang-orang Hindu pikiran baru yang diteruskan
oleh peranakan-peranakan Arab mengikuti jejak nenek moyangnya."
Perhatikanlah tulisan Van Den Berg ini yang spesifik menyebut abad XV,
yang merupakan abad spesifik kedatangan dan / atau kelahiran sebagian
besar Wali Songo di pulau Jawa. Abad XV ini jauh lebih awal dari abad
XVIII yang merupakan kedatangan kaum Hadramaut gelombang berikutnya
yaitu mereka yang sekarang kita kenal bermarga Assegaf, Al Habsyi, Al
Hadad, Alaydrus, Alatas, Al Jufri, Syihab, Syahab dan banyak marga
hadramaut lainnya.
Hingga saat ini Umat Islam di
Hadramaut bermadzhab Syafi’ie sama seperti mayoritas di Ceylon, pesisir
India Barat (Gujarat dan Malabar), Malaysia dan Indonesia. Sedangkan
Uzbekistan dan seluruh Asia Tengah, kemudian Pakistan dan India
pedalaman (non-pesisir) mayoritasnya bermadzhab Hanafi.
Bahasa
para pedagang Muslim yang datang ke Asia Tenggara (utamanya Malaka dan
Nusantara) dinamakan bahasa Malaya (Melayu) karena para pedagang dan
Mubaligh yang datang di abad 14-15 sebagian besar datang dari pesisir
India Barat yaitu Gujarat dan Malabar, yang mana orang-orang Malabar
(sekarang termasuk neg. bagian Kerala) mempunyai bahasa Malayalam,
walaupun asal-usul mereka adalah keturunan dari Hadramaut mengingat
kesamaan madzhab Syafi’ie yang sangat spesifik dengan pengamalan tasawuf
dan penghormatan kepada Ahlul Bait. Satu kitab fiqh mazhab Syafi’ie
yang sangat popular di Indonesia Fathul Muin pengarangnya bahkan
Zainuddin Al Malabary (berasal dari tanah Malabar), satu kitab fiqh yang
sangat unik karena juga memasukkan pendapat kaum Sufi, bukan hanya
pendapat kaum Fuqaha.
Satu bukti yang sangat akurat adalah
kesamaan Madzhab Syafi'ie dengan corak tasawuf dan pengutamaan Ahlul
Bait yang sangat kental seperti kewajiban mengadakan Mawlid, membaca
Diba & Barzanji, membaca beragam Sholawat Nabi, membaca doa Nur
Nubuwwah (yang juga berisi doa keutamaan tentang cucu Rasul, Hasan dan
Husayn) dan banyak amalan lainnya hanya terdapat di Hadramaut, Mesir,
Gujarat, Malabar, Ceylon, Sulu & Mindanao, Malaysia dan Indonesia.
Pengecualian mungkin hanya terhadap kaum Kurdistan di segitiga
perbatasan Iraq, Turki dan Iran, yang mana mereka juga bermadzhab
Syafi’ie dengan corak Tasawuf yang sangat kuat dan mengutamakan ahlul
bait (Kitab Mawlid Barzanji dan Manaqib Syekh Abdul Qadir Jilani adalah
karya Ulama mereka Syekh Ja’far Barzanji) tapi tinggal di daerah
pedalaman dan pegunungan, bukan pesisir seperti lainnya. Analisis
sejarah diatas menandakan agama Islam dari madzhab dan corak ini
sebagian besarnya disebarkan melalui jalur pelayaran dan perdagangan dan
berasal dari satu sumber yaitu Hadramawt, karena Hadramaut adalah
sumber pertama dalam sejarah Islam yang menggabungkan fiqh Syafi'ie
dengan pengamalan tasawuf dan pengutamaan ahlul bait.
Di abad 15
Raja-raja Jawa (yang berkerabat dengan Walisongo) seperti Raden Patah
dan Pati Unus sama-sama menggunakan gelar Alam Akbar, yang mana di abad
14 di Gujarat sudah dikenal keluarga besar Jamaluddin Akbar cucu
keluarga besar Datuk Azhimat Khan (Abdullah Khan) putra Abdul Malik
putra Alwi putra Muhammad Shahib Mirbath Ulama besar Hadramawt Abad 13M.
Keluarga besar ini sudah sangat terkenal sebagai Mubaligh Musafir yang
berdakwah jauh hingga pelosok Asia Tenggara dan mempunyai putra-putra
dan cucu-cucu yang banyak menggunakan nama Akbar, seperti Zainal Akbar,
Ibrahim Akbar, Ali Akbar, Nuralam Akbar dan banyak lainnya.
Keturunan
Arab Hadramaut di Indonesia, seperti negara asalnya Yaman, terdiri 2
kelompok besar yaitu kelompok Alawi (Sayyidi) keturunan Rasul SAW
(terutama melalui jalur Husayn bin Ali) dan Qabili yaitu kelompok diluar
kaum Sayyid.
Nama-nama marga/keluarga keturunan
Arab Hadramaut dan Arab lainnya yang terdapat di Indonesia, yang paling
banyak diantaranya adalah:
Abud (Qabil) -
AbdulAzis (Qabil) - Addibani (Qabil) - Afiff - Alatas (Sayyid) -
Alaydrus (Sayyid) - Albar (Sayyid) - Algadrie (Sayyid) - Alhabsyi
(Sayyid) - AlHamid - AlHadar - AlHadad (Sayyid) - AlJufri (Sayyid) -
Alkatiri (Qabil) - Assegaff (Sayyid) - Attamimi -AlMuhazir
Ba'asyir
(Qabil) - Baaqil (Sayyid) - Bachrak (Qabil) - Badjubier (Qabil) -
Bafadhal - Bahasuan (Qabil) - Baraja (Syekh) - Basyaib (Qabil) -
Basyeiban (Sayyid) - Baswedan (Qabil) - Baridwan - Bawazier (Sayyid) -
BinSechbubakar (Sayyid)
Haneman (Sayyid)
Jamalullail (Sayyid)
Kawileh (Qabil)
Maula Dawileh (Sayyid) - Maula Heleh/Maula Helah (Sayyid)
Nahdi (Qabil)
Shahab (Sayyid) - Shihab (Sayyid) - Sungkar (Qabil)
Thalib
Bahafdullah (Qabil)
Nama-nama marga/keluarga keturunan Arab Hadramaut dan Arab lainnya yang terdapat di Indonesia: Massyaeh,dan baalawi
1 Al Baar
21 Al Aidid
41 Bin Hud
2 Al Jufri
22 Al Fad’aq
42 Ba’dokh
3 Al Jamalullail
23 Al Ba Faraj
43 Alhasni
4 Al Junaid
24 Ba Faqih
44 Barakwan
5 Al Bin Jindan
25 Al Bal Faqih
45 Al Mahdali
6 Al Jailani
26 Al Qadri
46 Al Hinduan
7 Al Hamid
27 Al- Kaff
47 Al Baiti
8 Al Hadad
28 Al- Muhdhar
48 Bin Syuaib
9 Al Kherid
29 Al Musawa
49 Basyaiban
10 Al Maula Khailah
30 Al Mutahhar
50 Al Ahdal
11 AlMaulaDawilah
31 Al Munawwar
51 Bin Taba'i-Taba'i
12 Al Ba Raqbah
32 Al Hadi
52 Al-Sery
13 Al Assegaf
33 Al Ba Harun
14 Al Bin Semit
34 Al Hasyim
15 Al Bin Sahal
35 Al Haddar
16 Al Syihabuddin
36 Al Bin Yahya
17 Al As- Safi
37 Bin Syekh Abubakar
18 Al Ba Abud
38 Bin Thahir
19 Al Ba Aqil
39 Bin Shihab
20 Al Idrus
40 Bin Hafidz
1 Abbad
41 Assa’di
81 Bakarman
121 Ba Sya’ib
161 Bin Hilabi
201 Bin Syirman
2 Abudan
42 Asy Syarfi
82 Baktir
122 Basyarahil
162 Bin Humam
202 Bin Tahar
3 Aglag
43 Attamimi
83 Baladraf
123 Batarfi
163 Bin Huwel
203 Bin Ta’lab
4 Al Abd Baqi
44 Attuwi
84 Bal Afif
124 Ba Tebah
164 Bin Ibadi
204 Bin Tebe
5 Al Ali Al Hajj
45 Azzagladi
85 Balahjam
125 Bathog
165 Bin Isa
205 Bin Tsabit
6 Al Amri
46 Ba Abdullah
86 Balasga
126 Ba’Tuk
166 Bin Jaidi
206 Bin Ulus
7 Al Amudi
47 Ba’asyir
87 Balaswad
127 Ba Syaiban
167 Bin Jobah
207 Bin Usman
8 Al As
48 Ba Attiiyah
88 Balfas
128 Baweel
168 Bin Juber
208 Bin Wizer
9 Al Bagdadi
49 Ba Awath
89 Baljun
129 Bayahya
169 Bin Kartam
209 Bin Zaidi
10 Al Bakri
50 Ba Atwa
90 Balweel
130 Bayasut
170 Bin Kartim
210 Bin Zaidan
11 Al Barak
51 Babadan
91 Bamakundu
131 Bazandokh
171 Bin Keleb
211 Bin Zimah
12 Al Barhim
52 Babten
92 Bamasri
132 Bazargan
172 Bin Khalifa
212 Bin Zoo
13 Al Batati
53 Badegel
93 Bamatraf
133 Ba Zouw
173 Bin Khamis
213 Bajrei
14 Al Bawahab
54 Ba Dekuk
94 Bamatrus
134 Bazeid
174 Bin Kuwer
214 Bukra
15 Al Bargi
55 Ba’ Dib
95 Bamazro
135 Bin Abdat
175 Bin Mahri
215 Gahedan
16 Al Bukkar
56 Bafadal
96 Bamu’min
136 Bin Abd Aziz
176 Bin Makki
216 Haidrah
17 Al Falugah
57 Bafana
97 Bana'mah
137 BinAbdsamad
177 Bin Maretan
217 Hamde
18 Al Gadri
58 Bagarib
98 Banafe
138 Bin Abri
178 Bin Marta
218 Harhara
19 Al Hadi
59 Bagaramah
99 Banser
139 Bin Addar
179 Bin Mattasy
219 Hubeisy
20 Al Halagi
60 Bagges
100 Baraba
140 Bin Afif
180 Bin Makhfudz
220 Jawas
21 Al Hilabi
61 Bagoats
101 Baraja
141 Bin Ajaz
181 Bin Mazham
221 Jibran
22 Al Jabri
62 Badjuber
102 Barasy
142 Bin Amri
182 Bin Muhammad
222 Karamah
23 Al Kalali
63 Bahalwan
103 Barawas
143 Bin Amrun
183 Bin Munif
223 Kurbi
24 Al Kalilah
64 Baharmus
104 Bareyek
144 Bin Anus
184 Bin Mutahar
224 Magadh
25 Al Katiri
65 Bahanan
105 Baridwan
145 Bin Bisir
185 Bin Mutliq
225 Makarim
26 Al Khamis
66 Bahrok
106 Baruk
146 Bin Bugri
186 Bin Nahdi
226 Marfadi
27 Al Khatib
67 Bajruk
107 Basalamah
147 Bin Dawil
187 Bin Nahed
227 Mashabi
28 Al Matrif
68 Baksir
108 Basalmah
148 Bin Diab
188 Bin Nub
228 Mugezeh
29 AlMathori
69 Baktal
109 Basalim
149 Bin Faris
189 Bin On
229 Munabari
30 AlMukarom
70 Banaemun
110 Ba Sendit
150 Bin Gannas
190 Bin Qarmus
230 Nabhan
31 Al Qaiti
71 Baharthah
111 Basgefan
151 Bin Gasir
191 Bin Said
231 Sallum
32 Al Qannas
72 Bahfen
112 Bashay
152 Bin Ghanim
192 Bin Sadi
232 Shahabi
33 Al Rubaki
73 Bahmid
113 Ba’sin
153 Bin Ghozi
193 Bin Sanad
233 Shobun
34 Al Waini
74 Bahroh
114 Ba Siul
154 Bin Gozan
194 Bin Seger
234 Syawik
35 Al Yamani
75 Bahsen
115 Basmeleh
155 Bin Guddeh
195 Bin Seif
235 Ugbah
36 Ambadar
76 Bahweres
116 Basofi
156 Bin Guriyyib
196 Bin Sungkar
236 Ummayyer
37 Arfan
77 Baisa
117 Basumbul
157 Bin Hadzir
197 Bin Syahbal
237 Za’bal
38 Argubi
78 Bajabir
118 Baswedan
158 Bin Halabi
198 Bin Syaiban
238 Zarhum
39 Assaili
79 Bajened
119 Baswel
159 Bin Hamid
199 Bin Syamil
239 Zubaidi
40 Askar
80 Bajerei
120 Baswer
160 Bin Hana
200 Bin Syamlan
Bin Ma’tuf Bin Suit Bin Duwais amhar syamlan faluga Bin muhammad gasir bin dahdah syeban
Inilah
kiranya ringkasan sejarah penyebaran kaum arab di dunia, terutama di
Indonesia. Termasuk juga klasifikasi bebeapa gelar dari keturunan nabi
yang dipakai oleh beberapa golongan, serta data beberapa ratus marga
arab yang ada di Indonesia.
Apabila ada kesalahan
dan kekurangan, dimohon adanya koreksi dan informasi masukan tambahan
dari para pembaca, sehingga wacana ini semakin valid dan komplit.
Silahkan dianalisis secara objektif dan mendalam, semoga berguna. Amin.
Terimakasih.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar